Blog

Franco verzenden betekenis

Tegenwoordig is er geen wereld meer te bedenken waarin we niet de mogelijkheid hebben om een nieuwe broek of een nieuw topje online te bestellen. Maar het bestellen via het internet is nog niet zo gek lang geleden geïntroduceerd in onze samenleving. Toch is een wereld zonder online winkelen nu amper voor te stellen. Maar waar begon het allemaal? Wie kwam op dit idee en hoe werd hier in eerste instantie op gereageerd? Daarnaast bestaat er ook zoiets als Franco bestellen. Wat betekent het als iets Franco wordt verzonden? De levering heeft veel invloed op het koopgedrag van de consument. Zodra men de keuze heeft om iets gratis te laten bezorgen, zijn zij sneller geneigd om het product te bestellen. Maar wanneer is dit idee precies ontstaan? Hiervoor zul je eerst de geschiedenis van online shoppen beter moeten begrijpen. Lees hierover meer in dit artikel!

Franco verzenden

Wat houdt het precies in om een bestelling Franco te verzenden? Daarvoor moeten we eerst het woord ‘franco’ herleiden. Dit woord wordt gebruikt binnen de commerciële wereld om te refereren naar de leveringen waarbij de verzender de transportkosten betaalt. Je herkent het vast wel, dat je online aan het winkelen bent en vermeld staat dat bij een bestelling van 75 euro er geen verzendkosten te betalen hoeven worden. Het is niet zo dat de transportkosten in dit geval verwaarloosd kunnen worden, want het transportbedrijf zal nog steeds om de vrachtkosten vragen. Maar wie betaalt in dit geval de vrachtkosten? De consument, of ook wel de ontvanger van de levering, hoeft het in ieder geval niet te betalen. In dit geval komen de vrachtkosten op rekening van de verzender, dus het bedrijf waar je bestelt. Zodra je een bestelling plaatst waarbij de ontvanger wel de vrachtkosten moet betalen, gebruikt men de term ‘niet-franco’. In het voorbeeld hierboven geldt dat dus voor een bestelling onder de 75 euro. 

Marketingstrategie

Het Franco verzonden werd als eerste geïntroduceerd in de jaren negentig. Het werd gezien als een marketingtechniek waarbij klanten verleid worden om het product te kopen. Want laten we nou eerlijk zijn, je klinkt sneller op de bestelknop zodra je weet dat je als consument niet voor de vrachtkosten hoeft te betalen. Maar werd deze strategie gelijk geïntroduceerd toen online winkelen werd uitgevonden? Om hier een beter beeld van te krijgen, is het belangrijk om terug te gaan naar de geschiedenis van online winkelen.Bijna elke Nederlander kent de Nederlandse webwinkel Bol.com wel. Dit bedrijf werd in 1999 opgericht door het Duitse mediabedrijf genaamd ‘Bertelsmann AG’. De oprichting hiervan kent zijn oorsprong in Utrecht en het groeide al snel uit tot Nederlands grootste webwinkel. In 2021 kende het bedrijf bijna 2.000 werknemers en verkocht het bedrijf meer dan veertig miljoen producten. Zou rond de oprichting van dit bedrijf, dus in 1999, ook de oorsprong liggen van de geschiedenis van het online winkelen? Je zou wellicht denken van wel, maar de geschiedenis gaat theoretisch gezien nog verder terug. Het begon in principe bij de Britse uitvinder genaamd Michael Aldrich. Hij bedacht in 1979 de voorloper van het online winkelen. Hoe simpel dat voor ons tegenwoordig klinkt, de eerste online transacties kwamen om de hoek kijken als technologische ontwikkeling. Maar welk bedrijf maakte hier als eerste gebruik van? Dat was een Engelse reisorganisator genaamd ‘Thomson Holidays’. Via het internet kon voortaan reizen geboekt worden. Een jaar later was het ook mogelijk om online ook een treinreis te boeken. In de jaren negentig, tien jaar later, werden Franco verzendingen uitgevonden als marketingtechniek.

Online winkelen

Maar wat heeft ertoe geleid dat het tegenwoordig ook zo makkelijk is om online te winkelen? Niet alleen de uitvinding van het wereldwijde web, maar ook de mogelijkheid voor online transacties heeft dit mogelijk gemaakt. In 1994 werd het SSL-protocol ontwikkeld, wat online winkelen ook veiliger maakte. Dit protocol zorgt ervoor dat de verbinding tussen een webserver en een internetbrowser wordt versleuteld. Alle gegevens worden hierdoor op een veilige manier opgeslagen en alleen bekend gemaakt tussen de webserver en de internetbrowser. Een tussenliggende partij is dus niet in staat om deze informatie te achterhalen. Voordat je het wist, werd het mogelijk om online eten te bestellen. Ook voor banken kwamen er nieuwe mogelijkheden om de hoek kijken door deze ontwikkeling. Door de jaren heen breidde het aanbod zich uit wat je als consument online kunt verkrijgen. Denk hierbij niet alleen aan producten, maar ook aan het afnemen van diensten. Gedurende de corona crisis werd het zelfs nog populairder om online te winkelen. Ook winkels die niet meer fysiek open mochten blijven, gingen experimenteren met een online webshop.

Franco verzenden in de toekomst

Tijdens de corona crisis werd het dus nog populairder om online te winkelen en veel bedrijven boden het aan als marketingstrategie om de vrachtkosten zelf voor rekening te nemen. De hoeveelheid webshops dat tegenwoordig gratis verzending aanbiedt, is fors gestegen. Maar in de toekomst verwacht men dat de kosten voor deze verzending steeds meer gaan oplopen. Dit komt door verschillende economische en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals onder andere de stijgende benzineprijzen. Daarnaast neemt de winst ook achteruit door de wereldwijde inflatie en de hogere productiekosten. De kans wordt dus steeds groter dat je de aankomende jaren steeds vaker de verzendkosten zelf moet betalen. Tegenwoordig vindt er ook een nieuwe ontwikkeling plaats: de opkomst van dropshipping bedrijven. Hierbij worden de verzendkosten in rekening gebracht door hun leveranciers in plaats van het bedrijf zelf. Dit kan gunstig zijn voor dropshipping bedrijven, omdat de vrachtkosten dus zo fors stijgen, maar tegelijkertijd willen ze de consument hier ook niet voor laten betalen. Maar wat houdt dropshipping precies in en wat maakt het mogelijk dat dropshipping bedrijven geen verzendkosten hoeven te betalen?

Dropshipping

Sindsdien heeft het online winkelen zich op verschillende manieren ontwikkeld. Tegenwoordig bestaat er zelfs zoiets als dropshipping, maar wat houdt dat precies in? Dit is een vorm van e-commerce waarbij de verkoper zelf het product niet op voorraad heeft. Dit klinkt misschien ietwat onlogisch als je denkt aan het traditionele proces van online winkelen. Hierbij heb je als verkoper namelijk een magazijn nodig als je producten online wilt verkopen. Bij dropshipping werkt dit anders, omdat je als verkoper het product zelf niet verzendt naar de consument. Dit gebeurt namelijk door de fabrikant of de groothandel, waardoor het product dus zonder tussenstop naar de consument wordt verzonden. Als je als verkoper gebruikmaakt van het dropshipping concept, heb je dus geen enkel fysiek contact met het product. Wel is het de bedoeling dat jij de webshop beheert waar het online winkelen plaatsvindt. Dit nieuwe concept klinkt in eerste instantie misschien wat onwennig, omdat het 180 graden verschilt van het traditionele online winkelen. Hierbij zorgt het bedrijf dat producten verkoopt wel dat deze worden opgeslagen in het magazijn en daarna verzonden worden. Bij dropshipping 

Voor- en nadelen

Met de introductie van dit soort nieuwe vormen van online winkelen, komen er ook andere voor- en nadelen om de hoek kijken. Het voordeel voor de dropshipper, of ook wel de verkoper, is dat het product niet opgeslagen hoeft te worden. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met magazijnruimte om grote hoeveelheden aan voorraad te stallen. Daarnaast hoeft de dropshipper zich geen zorgen te maken over producten die niet verkopen, omdat het product direct vanuit de fabrikant of groothandel wordt verzonden. Meestal wordt het assortiment dat je kunt aanbieden ook groter, omdat je de producten toch niet als dropshipper hoeft op te slaan. Dit zorgt ervoor dat je voor dit nieuwe concept van online verkopen weinig startkapitaal nodig hebt. Bij wijze van spreken heb je slechts internetverbinding nodig, maar kun je vervolgens overal ter wereld beginnen als dropshipper. Toch zijn er ook enkele nadelen die dropshipping met zich meebrengt. Je hebt geen controle op bijvoorbeeld de levertijd van het product, omdat dit de verantwoordelijkheid wordt van de fabrikant of groothandel. Dit kan leiden tot problemen met de duur van de verzending of bijvoorbeeld met de kwaliteit of staat van het product. Uiteindelijk hoor jij als dropshipper hiervoor wel de verantwoordelijkheid te nemen. Klanten kunnen namelijk ontevreden zijn over hun aankoop, waar jij in principe weinig controle over hebt. Maar omdat de verantwoordelijkheid bij jou ligt, hoor jij te zoeken naar een passende oplossing. Vaak is het in dit soort gevallen uiteindelijk het best om deze schadepost voor eigen rekening te nemen. 

Regelgeving

Bij het online winkelen komen er ook allerlei nieuwe vormen van regelgeving om de hoek kijken. In Nederland is iDEAL de meest gebruikte manier van online betalingen. In het buitenland wordt een creditcard vaker gebruikt voor het betalen van online bestellingen, maar dat zie je in de Nederlandse cijfers niet zo zeer terug. Tegenwoordig heb je ook allerlei andere vormen van online betaalmethoden. Denk bijvoorbeeld aan de optie om achteraf te betalen. Echter komen er wel andere regelgevingen hierbij kijken. In principe kun je zonder rente terugbetalen, mits je op tijd terugbetaalt. Je krijgt hier dertig dagen voor. Doe jij er langer dan dertig dagen over om jouw rekening terug te betalen? Dan worden er extra kosten in rekening gebracht. In Nederland is er een wettelijke zichttermijn van veertien dagen. Dit houdt in dat je als consument twee weken de tijd hebt om je te bedenken van je aankoop. Ben je toch niet tevreden over je aankoop? Dan kun je dit nog terugsturen naar het bedrijf binnen deze twee weken, mits het product nog in dezelfde staat is als hoe jij het ontvangen hebt. Het is dus wel de bedoeling dat het prijskaartje er nog aan hangt. Vervolgens rekent het bedrijf nog veertien dagen voor de terugzending van het product. In totaal is het dus de bedoeling dat je binnen 28 dagen het product hebt geretourneerd. Achteraf betalen is dus niet hetzelfde als een product Franco verzenden!